Sportkleding kan ook modieus zijn

Hoe trainingskleding modieus werd
 

Denk je dat de woorden 'ontwerper' en 'leggings' niet samen gaan? Dan heb je het goed mis. De nieuwe athleisure trend is het maken van trainingsuitrusting in een serieuze stijl statement.

Het is 9.30 uur op een dinsdagochtend, en in een café op Sloane Avenue in Chelsea is er een zee van vrouwen die matcha lattes en Chia-seed puddingen bestellen voor ontbijt, allemaal gekleed in sportieve leggings, marl sweatshirts en felgekleurde trainers.

Ze zijn lichte en afgezwakt, maar met hun perfect glanzende haren en zorgvuldig geconstrueerde gezichten van 'make-up' lijken ze niet op het punt om op te springen en te gaan lopen. Hun trainingsuniform lijkt louter een modeverklaring.

De modeverklaring van Nike

Vorig jaar maakte de CEO van Nike, Mark Parker, een grote verklaring op de Women's Innovation Summit in New York, waarin hij verklaarde: 'Leggings zijn de nieuwe denim'. Terwijl dat destijds in Los Angeles waar was geweest, Ik heb het gevoel dat iemand in Londen in werkbijeenkomsten in sportieve jogging broek niet echt kon. Maar nu heeft de trend stevig doorgezet en zelfs zijn eigen (iets belachelijke) modeparlance behaald: athleisure.

'Het dragen van high-end sportkleding wordt een nieuw status symbool,' zegt Sally Dixon, een voormalig fashion editor en oprichter van het premium sportkledingbedrijf Every Second Counts. 'Het zegt:' Ik ben gezond, ik zorg voor mijn lichaam. 'Dat is geweldig.'

Dixon is zelf vaak gekleed in haar eigen zwarte Speed ​​leggings met een subtiele reflecterende flitser in de heup. Ze heeft zich er net in gehaast, niet uit een training, maar van het op tijd terug zijn vanuit een warenhuis waar ze zaken mee doet.


Athleisure trend
 

Een fitnessfanaticus – zij heeft twee marathons volbracht en is een gekwalificeerde pilates instructeur – Dixon stichtte haar bedrijf in 2011. De stoffen hebben antibacteriële, zweet-absorberende eigenschappen. Maar na het zien hoe mensen hun kleding dragen ('leggings hebben jeans vervangen als het ding dat mensen dragen als ze naar brunch gaan'), heeft de nieuwe collectie meer levensstijlfocus.

Onlangs vrijgegeven verkoopcijfers staan haar standpunt bij. Vorig jaar verkochten we 2,5 miljard euro aan sport kleding in Nederland, volgens de consumentenmarkt onderzoeksgroep NPD – een stijging van zes procent. Sport schoenen waren de meest populaire aankoop, goed voor 36 miljoen euro. En volgens Mintel zijn ongeveer de helft van de mensen die sportkleding kopen niet van plan om ze te gebruiken voor daadwerkelijke sporten.

Het is nooit cooler geweest om eruit te zien dat je net terug komt van een training, zonder je hartslag eigenlijk te verhogen. En de opkomst van athleisure stijgt naar de hoogte van de huidige wellness-rage. De gezond-leven-industrie is nu wereldwijd $ 3,4 triljoen waard – bijna drie en een half keer groter dan de wereldwijde farmaceutische industrie, volgens cijfers van de Global Wellness-top vorig jaar. Designers als Alexander Wang hebben vorig jaar de leiding gelegd, met zijn atletisch geïnspireerde lijn voor H & M vorig jaar (toen hij zei: 'Ik woon in sportschoenen. Als je op straat uitkomt, is het de uniform nu.' Hij voegde eraan toe : 'Ik ben geen atleet').

Net-a-Porter lanceerde in juni juni een sportkledingkanaal, terwijl Gap GapFit opende, zijn eerste toegewijde fitness-kleding-only winkel in twee eenheden van Box Park in trendy Shoreditch. Een van de voorlopers, cultus Canadese sportkledingmerk Lululemon, onlangs gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk en heeft nu negen winkels.

'Als je de opkomst van athleisure wilt zien, moet je gewoon kijken naar wat mensen in Shoreditch dragen', zegt Pip Black, mede-eigenaar van het boutique fitnessstudio Frame. 'De meisjes in leggings en trainers bleven er gewoon in lopen om naar onze sportschool te komen en hielden het daarna aan, nu draagt ​​iedereen een trainingsoutfit.'
 

*De inhoud van dit artikel is gebaseerd op mijn mening, of heersende opvattingen
 


  • You Avatar
  • Zie ook

  • Categorieën

  • Lederlook=jacks
  • beautycase kopen 2
  • Advertentie

  • Trendyflash sponsors

  • Jaren 80 Revival